10 Ocak 2013 Perşembe

ÖZÜR DİLERİM


"ÖZÜR DİLERİM" demek zor değil.

"TEŞEKKÜR EDERİM" demek de öyle.

"HAKLISIN" da,

"BANA ÖĞRETİR MİSİN?" de,

"BU KONUDA SEN NE DÜŞÜNÜYORSUN?" da,

"BU ELEŞTİRİN ÇALIŞMA İÇİN ÇOK ÖNEMLİ" de,

"SANA KATILIYORUM" da,

"ÇALIŞMAN İÇİN SENİ GÖNÜLDEN TEBRİK EDERİM. ACABA BURAYI DİĞER GRUPLARA DA HİTAP ETMESİ AMACIYLA ŞÖYLE DE YAPABİLİR MİYİZ?" de,

"ÖNEMLİ BİR ÇALIŞMA YAPMIŞSIN" da,

"ENDİŞELENME, ÜSTESİNDEN GELİRİZ" de,

"ŞU AN ZİHNİM YORGUN VE BAHSETTİĞİN KONU ÖNEMLİ GÖRÜNÜYOR. BİR ŞEYLERİ KAÇIRMAK İSTEMEM, YARIN ETRAFLICA KONUŞALIM MI?" da

"BİLMİYORUM" da,

"YARDIMINA İHTİYACIM VAR" da...

Hiçbirini söylemek zor değil aslında. İş yaşamında yükselebilmek, yaptığımız işe değer katmak, kaliteli işler çıkarmak için...

İş hayatının yoğunluğu ve karmaşası içerisinde, birbirimize "iyi" davranmayı unutuyoruz bazen. Belki de çoğu zaman. Oysa iyi iletişim kurabilmenin öyle çok yolu var ki... Yukarıdaki örnekler, bu ifadelerden aklıma gelen yalnızca birkaçı.

Ve bu ifadelerin tamamı karşı tarafa "evet" dememesine rağmen, "hayır"ları bile olumlu kılıyor. Nezaket, karşı tarafa kabul ettiremeyeceğiniz şeylerin olmasına imkan sağlıyor.

Örneğin; " Projenin şurası olmamış, onun değişmesi lazım." demek yerine, "Çalışmanız harika, fakat acaba A hedefimize ulaşmak amacıyla şurada minik bir oynama yapsak sizce nasıl olur?" derseniz, hem nezaketinizi korumuş olacaksınız, hem çalışmanın sahibine ve harcadığı emeğe saygınızı göstereceksiniz, hem de istediğiniz değişikliği kolaylıkla kabul etmelerini sağlayacaksınız. Çünkü bu nezaketiniz ve diğer noktalarda gösterdiğiniz beğeniden sonra, fikir ve önerilerinize daha çok değer verilecek ve daha fazla dinleneceksiniz.

İyi iletişim üzerine bir küçük örnek daha verelim: Bir iş arkadaşınız elinde yeni hazırladığı çalışması ve her halinden anlaşılan heves ve heyecanıyla, masanıza geliyor. Belki yorumlarınızı almak için, belki yardıma ihtiyacı var. Sizse işten başınızı kaldıramıyorsunuz. Oflayıp puflamak, "Görmüyor musun halimi?!" demek yerine, bir an durun, nefes alın, sakin bir ses tonu ve tebessümle, önce konuyu sorun, yardıma ihtiyacı olup olmadığını öğrenin. Aciliyet durumunu sorun, eğer çok acil değilse, ona nazikçe şu an yetiştirmek zorunda olduğunuz bir çalışma olduğunu, projesinin sizin için önem taşıdığını, geçiştirmek istemediğinizi ve bunu daha sakin bir zamanda hakkını vererek incelemenizin daha sağlıklı olacağını düşündüğünüzü söyleyin. En yakın zaman için kendisiyle sözleşin. Emin olun arkadaşınız kendini daha mutlu ve değerli hissedecektir.

Sanıyorum iyi iletişim kurmak hiç de zor değil. Siz ne dersiniz?


3 yorum:

  1. Bürke hanım aslında o kadar güzel bir konu ki bu .
    Tüm söylediklerinize, yani yazıda yazılan üslup ve tarzın tamamına içtenlikle katılıyorum.
    Etkin yönetim metodlarında, yönetim psikolojisinin temel dayanağı olan, insan yönetiminin en kabul edilebilir ve sonuca en çok tesir eden, verimliliği arttıran, korku kültürü yerine, değerler kültürünü getiren bir yaklaşımdır bu.
    Her insanın en temel ihtiyacı önemsenmek, onaylanmak ve varsıyılmaktır.
    Bu yazıda ise , bu ihtiyacın hangi davranış modelleriyle ve hangi cümleleri kurarak gerçekleştirilebileceği son derece güzel ifade edilmiş. Ellerinize sağlık. Saygılar sunuyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerli yorum ve katkılarınız için teşekkür ediyorum, saygılarımla...

      Sil
  2. Bürke Hn, yazınızı çok beğendim. Medeniyet diye kesinlikle sadece buna denir aslında.
    Ancak bunları uygulayacak alt yapıda ve kalitede ne bir çalışan ne de bir yönetici var ne yazık ki.

    Ülkemiz yöneticilerini %70'i kendi kompleks ve eksikliklerini kapatmak için bu uygulamanın tam tersini gerçekleştiriyor. Alttakini ya da yanındakini ne kadar ezer, eleştirirse o o kadar üste çıkacak gibi düşünüyor.
    İşin en acı gerçeği de eğer o tarza uzaksan ve o gruptan farklı bir şekilde bu davranışları sergiliyorsanda.. çirkin ördek yavrusu muamelesine maruz kalıyorsun.

    Ellerinize sağlık:)

    YanıtlaSil